1.Inleiding

Dit is de handleiding voor de koppeling tussen Bol.com en Silvasoft.

Deze koppeling zorgt ervoor dat bestellingen uit de Bol.com webwinkel automatisch worden doorgezet naar facturen of bestellingen in Silvasoft. Omdat de bestellingen direct in het boekhoudsysteem van de webwinkelier komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

Vriendelijk aandacht gevraagd voor het volgende
  1. Deze koppeling is een financiële koppeling. Het is geen logistieke koppeling. De koppeling is niet geschikt voor het bijwerken van klanten in Silvasoft, het printen van pakbonnen of het synchroniseren van producten/voorraad.
  2. Deze koppeling vervangt niet het werk van de boekhouder. Deze koppeling bespaart tijd omdat je niet meer hoeft over te tikken. De boekhouder is nog steeds nodig voor advies, kennis en controle.
  3. Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de FAQ voor Bol.com en in de FAQ voor Silvasoft.

Lees meer Inleiding .... Lees minder Inleiding ....

Installeren koppeling
Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
De installatie is voltooid als beide bolletjes van de verbinding op groen staan, en de instellingen in tabblad Configuratie ingevuld en opgeslagen zijn.
Er is een proefperiode van 30 dagen.
Wil je nog een koppeling installeren, dan kan dat op dezelfde manier. Zorg er wel voor dat je uit het dashboard van koppeling bent uitgelogd, en start de nieuwe installatie bij voorkeur in een incognito browser.

Uitschakelen koppeling
Aan het einde van de proefperiode danwel abonnementsperiode, wordt de koppeling niet automatisch verlengd. Het aanbod voor een 1-jarig abonnement danwel verlenging ervan, ontvang je aan het einde van deze periode per e-mail. Je kunt de verlenging bevestigen door gebruik te maken van de betaallink in die mail.
Wil je tussentijds de koppeling beeindigen? Stuur ons dan een e-mail met daarin het verzoek en de licentiesleutel. Wij kunnen koppelingen alleen per huidige datum voor u stopzetten, niet op een toekomstige datum.
Stap je over naar een ander webwinkel-/boekhoudsysteem, en wil je daarmee opnieuw een koppeling? In deze faq leggen we dat uit.
We adviseren je bij de-installatie van de koppeling de consumer ID en secret binnen je Bol.com omgeving in te trekken.

2.Hoe de koppeling werkt

Een bestelling uit de Bol.com webwinkel wordt naar Silvasoft doorgezet als factuur of bestelling. De gewenste optie kun je instellen via tab Configuratie van het dashboard.

Nieuwe bestellingen uit je webwinkel worden minimaal eenmaal per uur opgehaald. Bestellingen worden opgehaald uit de verzendlijst bij Bol.com, niet uit de Open-bestellingen lijst. Een bestelling wordt pas doorgezet als alle producten in die bestelling verzonden zijn. Gedurende de nacht worden de openstaande bestellingen bijgewerkt.

Retouren worden niet automatisch doorgezet. Wil je retouren doorzetten stuur ons dan een email .

Lees meer Hoe de koppeling werkt .... Lees minder Hoe de koppeling werkt ....

Controle vooraf bestellingen
Aan het begin van de verwerking van een bestelling voeren we een aantal controles op de Bol.com bestelling uit:
  • Er wordt gecontroleerd of het totaal van de Bol.com bestelling gelijk is aan de som van de bedragen in de bestelregels plus het bedrag aan verzendkosten.
  • Er wordt gecontroleerd of de bestelling niet eerder is doorgezet.

Doorzetten bestellingen
Het doorzetten van een Bol.com bestelling naar Silvasoft gebeurt in drie stappen:
  1. Er wordt gekeken of de klant al in Silvasoft aanwezig is. Zo nee dan wordt de klant aangemaakt. Matching gebeurt op emailadres.
  2. Er wordt gecontroleerd of de producten uit de Bol.com bestelling al in Silvasoft aanwezig zijn. Ontbrekende producten worden aangemaakt.
  3. De Silvasoft factuur of bestelling wordt aangemaakt en doorgezet.

Controle achteraf
Nadat de bestelling is doorgestuurd en een succesmelding van Silvasoft is ontvangen wordt de bestelling als afgehandeld aangemerkt. De Bol.com bestelling verschijnt bij tab Rapportage op het dashboard.

Geeft Silvasoft een foutmelding terug bij het verwerken van de bestelling dan verschijnt de bestelling bij tab Fouten op het dashboard. Via de gele knop Meer info is meer informatie over het probleem te vinden. Via de rode knop Meld probleem kan de bestelling met alle noodzakelijke gegevens heel gemakkelijk bij ons aangemeld worden nadat je zelf het probleem hebt proberen op te lossen. Is het probleem opgelost dan kan in sommige situaties de bestellingen opnieuw worden doorgezet met de blauwe Verwerk knop.

Gegevens
Informatie over de gegevens die doorgezet worden is te vinden in de sectie Day-to-day: Naar Silvasoft verderop in de handleiding.

3.Nodig: Bol.com sleutels

De koppeling met je Bol.com platform creeer je met 2 sleutels, een client ID en een secret. Je kunt deze sleutels aanmaken binnen je Bol.com account.

Bol.com heeft zelf een beschrijving met plaatjes hoe je de sleutels aanmaakt: https://api.bol.com/retailer/public/Retailer-API/credentials_for_retailer_api.html

4.Nodig: Silvasoft sleutel

Om de koppeling met je Silvasoft account te leggen dien je een API sleutel aan te maken. Een API sleutel is een geheime sleutel waarmee de koppeling geautoriseerd is om uit je Silvasoft account te lezen en bijv debiteuren en bestellingen toe te voegen aan je account. Eigenlijk is een API sleutel een speciaal wachtwoord voor de koppeling.

Lees meer Nodig Silvasoft ....
Lees minder Nodig Silvasoft ....

Silvasoft heeft een goede uitleg hoe je de API sleutel aanmaakt, inclusief de kosten die daarbij komen kijken. Deze vind je hier: https://www.silvasoft.nl/artikel/hoe-api-activeren-silvasoft-gebruiker/. Welk contract je nodig hebt is afhankelijk van het aantal bestellingen in je winkel / webwinkel. Je kunt met een laag contract beginnen en het bij problemen omhoog brengen. Verkopen die niet worden doorgezet vanwege de limieten komen in het dashboard van de koppeling te staan, in de foutenrij. Je kunt ze daarna gewoon doorzetten, dus je raakt niets kwijt mochten de API limieten te laag zijn.

5.Installatie

Controleer na de installatie, mbv deze FAQ, of de koppeling werkt.

Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
Lees meer Installatie .... Lees minder Installatie ....

Voordat de koppeling gebruikt kan worden dienen eerst de voorwaarden geaccepteerd te worden. De voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene ICT Voorwaarden (brancheorganisatie) en de algemene AVG richtlijnen.

Authenticatie Bol.com:
De authenticatie met je Bol.com account gebeurt via de Client id en Client secret die je in een vorige sectie bepaald hebt. Klik op de rode Connect knop naast Bol.com en vul de Client id en Client secret in in het popup-window.

Connectie Silvasoft
Je legt de connectie met Silvasoft via de gebruikersnaam en API sleutel die je in de vorige stap bepaald hebt. Je klikt op de rode Connect knop naast Silvasoft. Je kunt de gebruikersnaam en de API sleutel nu invullen in het popup window.

Inrichten BTW tarieven en grootboekrekeningen
Bij het inrichten van de BTW tarieven en de grootboekrekeningen wordt een link gelegd tussen de BTW tarieven in de webwinkel en de BTW codes en omzetrekeningen in Silvasoft. Aanpassen kan altijd door op de blauwe 'Wijzigen' knop te klikken, en via de drop-down boxjes een keuze te maken.

Bol.com geeft geen BTW percentages door op je bestellingen. Daarom kun je voor de koppeling een default BTW percentage invullen voor NL, BE en Anders.

Zijn de BTW instellingen gedaan en opgeslagen dan zul je altijd de ingestelde BTW tarieven zien. Wil je opnieuw beginnen dan kun je de grijze knop 'BTW instellingen verwijderen' gebruiken. Dan worden je huidige instellingen verwijderd en kun je opnieuw beginnen.

Inrichten betaalmethoden
Je kunt hier een relatie leggen tussen de betaalmethoden in de webwinkel en een vaste debiteur uit je Silvasoft administratie. Bestellingen met een betaalmethode uit de lijst worden dan altijd onder deze debiteur geboekt. Er worden in dat geval geen nieuwe debiteuren aangemaakt.

6.Day-to-day: Vanuit Bol.com

In deze sectie staat uitgelegd hoe de koppeling de bestellingen ophaalt vanuit het Bol.com account.

Doorzetschema: De koppeling haalt de bestellingen ieder uur op uit de Bol.com verzendlijst. Dat betekent dat als bestellingen nog in de open-bestellijst van Bol.com staan (of deels), de bestellingen nog niet doorgezet worden. De koppeling kan tot 3 maanden terug in de tijd gaan om bestellingen op te halen. Na drie maanden verdwijnen de bestellingen uit de verzendlijst en kan de koppeling ze ook niet meer ophalen.

Retouren
Wil je dat de koppeling naast de bestellingen ook de retouren doorzet, neem dan contact met ons op. Wij zullen de retouren-optie dan aanzetten. Voor het doorzetten van retouren haalt de koppeling de bestelling op waarvoor de retour is aangemaakt. Deze bestelling wordt gebruikt voor het bepalen van de retour.

Let op: De koppeling zet een retour alleen door als de koppeling eerder de bestelling waar de retour betrekking op heeft, heeft doorgezet. Voor meer informatie zie de FAQ.


Uitwerking veldniveau bestellingen
Uitwerking Bol.com bestelling. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com bestelling
Bestel-identifier [orderId]
Bestelnummer [orderId] op aanvraag kunnen wij hier een prefix op instellen
Bestel- en boekdatum De datum uit [orderPlacedDateTime]
Totaal incl Som bedragen incl BTW in de bestelregels
Totaal excl Som bedragen excl BTW in de bestelregels
Uitwerking Bol.com bestelregels. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com bestelling
BTW percentage dummie-waarde die later bepaald wordt op basis van het default BTW percentage in de instellingen of - indien van toepassing - het product in Silvasoft
Naam product [product][title]
SKU Deze wordt niet ingevuld. Sommige merchants zouden hier graag het veld [offerReference] ingevuld krijgen. Dat kan niet, omdat niet alle Bol.com merchants het veld [offerReference] gebruiken voor de SKU van het product.
Barcode [product][ean]
Aantal [quantity]
Eenheidsprijs excl BTW Wordt niet ingevuld want dit bedrag is nog niet bekend
Eenheidsprijs incl BTW [unitPrice]
Regelprijs incl BTW [unitPrice] * [quantity]
Rekeningen en BTW codes uit Silvasoft Dummie waarden, deze worden pas bepaald bij het aanmaken van de factuur of bestelling in Silvasoft.
Uitwerking Bol.com klant. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com bestelling
Als alleen het verzendadres in de bestelling staat dan wordt het factuuradres gelijk aan het verzendadres
Voornaam [billingDetails][firstName]
Achternaam [billingDetails][lastName]
Bedrijf [billingDetails][company]
KvK nummer [billingDetails][kvkNumber]
Adresregel 1 [billingDetails][streetName]
Adresregel 2 [billingDetails][extraAddressInformation]
Huisnummer [billingDetails][houseNumber] [billingDetails][houseNumberExtension]
Postcode [billingDetails][zipCode]
Plaats [billingDetails][city]
Land [billingdetails][countryCode]
Verzendadres Zelfde als voor het factuuradres, maar nu met [shipmentDetails] ipv [billingDetails]
BTW nummer [billingDetails][vatNumber]
Emailadres [billingDetails][email]
Uitwerking Bol.com retour. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com retour
De retour-regels staan niet apart opgeslagen in Bol.com. Daarom worden zowel de retour als de bijbehorende bestelling gebruikt om de retour uit te lezen.
Bestel-id Identifier uit de bestelling
Bestelnummer Nummer uit de bestelling
Retour-id [returnId]
Datum retour [registrationDateTime] indien aanwezig, anders de besteldatum
Klantgegevens De klantgegevens uit de bestelling
Regels retour De retourregel wordt bepaald op basis van de regel zelf en de bijbehorende bestelregel
  • Omschrijving - [title] uit de retour
  • Aantal - [processingResults][0][quantity] uit de retour
  • EAN - op basis van de bijbehorende bestelregel
  • Prijs - op basis van de bijbehorende bestelregel
  • BTWcodes en rekeningen - op basis van de bijbehorende bestelregel

7.Day-to-day: Naar Silvasoft

Aanmaken transacties
De bestellingen uit Bol.com worden in Silvasoft geimporteerd als facturen of bestellingen.
Deze gegevens worden doorgezet naar Silvasoft:

Aanmaken debiteuren
Bij het doorzetten van klantinformatie wordt eerst gecontroleerd of de klant al eens eerder is doorgezet. Zo ja, dan wordt deze Silvasoft debiteur gebruikt als debiteur van de Silvasoft transactie. Is de klant nog niet bekend, dan wordt deze toegevoegd aan Silvasoft. Matching gebeurt op basis van e-mailadres. Let op: De koppeling maakt alleen debiteuren aan. De koppeling wijzigt geen debiteuren.

Aanmaken producten
Producten die nog niet in Silvasoft staan worden aan Silvsoft toegevoegd. Zij worden toegevoegd met een prijs excl BTW en het BTW percentage zoals in de bestelling staat aangegeven. Nieuwe producten worden in de categorie Webshop gezet in Silvasoft.
Let op: De producten worden alleen aangemaakt in Silvasoft. Producten in Silvasoft worden nooit gewijzigd.

De regels voor het matchen van producten tussen Bol.com en Silvasoft kun je in deze FAQ nalezen.

Uitwerking veldniveau Silvasoft

Uitwerking op veld-niveau Silvasoft invoice +-
Silvasoft invoice
Naam Voorbeeld Opmerking
CustomerNumber 4765 Default debiteur id.
AddAsDraft false Dit kan niet aangepast worden
InvoiceReference 3894029204 Voor bestellingen: bestelnummer, op verzoek factuurnummer
InvoiceDate 09-03-2023 Voor bestellingen: besteldatum
InvoiceNotes
Invoice_InvoiceLine
ProductNumber 0293498320939 SKU product, Verzendkosten, Betaalkosten, Korting of Toeslag.
Quantity 1 Aantal
TaxPc 21 BTW percentage
UnitPriceExclTax 24.75 Eenheidsprijs excl BTW
SubTotalInclTax 29.95 Regelprijs incl BTW
Description Openhaard Bio-ethanol gel Omschrijving
TaxCode 21.0% - BTW hoog Nederland BTW code
LedgerAccountNumber 8159 Omzetrekening
Invoice_Address
Address_Street Stationstraat straat
Address_City Amsterdam stad
Address_PostalCode 1000AA postcode
Address_Unit 12 huisnummer
Address_Type InvoiceAddress Kan als waarde InvoiceAddress of ShippingAddress hebben.
Uitwerking op veld-niveau Silvasoft bestelling +-
Naam Voorbeeld Opmerking
CustomerNumber 4765 Default debiteur id.
OrderReference 3894029204 bestelnummer, op verzoek factuurnummer.
OrderDate 09-03-2023 Besteldatum
OrderNotes
order_orderline
ProductNumber 0293498320939 SKU product, Verzendkosten, Betaalkosten, Korting of Toeslag.
Quantity 1 Aantal
TaxPc 21 BTW percentage
UnitPriceExclTax 24.75 Eenheidsprijs excl BTW
SubTotalInclTax 29.95 Regelprijs incl BTW
Description Openhaard Bio-ethanol gel Omschrijving
TaxCode 21.0% - BTW hoog Nederland BTW code
LedgerAccountNumber 8159 Omzetrekening
Invoice_Address
Address_Street Stationstraat straat
Address_City Amsterdam stad
Address_PostalCode 1000AA postcode
Address_Unit 12 huisnummer
Address_Type InvoiceAddress Kan als waarde InvoiceAddress of ShippingAddress hebben.
Uitwerking op veld-niveau Silvasoft product +-
Naam Voorbeeld Opmerking
Artikel nummer [articleNumber] Als er een productId wordt meegegeven. Articlenumber -> productId
Categorie naam [CategoryName]
CategoryCreateIfMissing true
EAN [eannumber]
Nieuwe naam [Name]
Nieuwe verkoopprijs [priceExcl]
VoorraadUpdateMode Absolute
NieuweVoorraadAantal [stock]
NieuweBTWPercentage [BTWpercentage]

8.Support

Wij vinden het belangrijk dat je als webwinkelier op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.
Lees meer Support .... Lees minder Support ....

Persoonlijk

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestellingen uit je Bol.com webwinkel, per wanneer, zijn doorgezet naar Silvasoft.

Bij Dashboard >> Fouten zie je welke bestellingen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn zoals geen BTW op de verzendkosten of een ongeldig BTW nummer van de klant. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Kom je er niet uit dan kun je de rode Meld probleem knop gebruiken om fouten bij ons aan te melden.

Bij Dashboard >> Open zie je welke bestellingen wel al zijn opgehaald maar nog niet zijn doorgezet omdat zij nog niet de juiste status hebben in de webwinkel. Iedere nacht draaien er jobs om de status opnieuw te bekijken en de bestelling alsnog door te zetten.

Bij Dashboard >> Configuratie staan de instellingen van je koppeling. Je kunt instellingen daar aanpassen.

Bij Dashboard >> Profiel staan facturen voor download. Ook kun je hier een extra emailadres opgeven voor het verzenden van emails.

We hebben een uitgebreide FAQ-sectie op de website. Kijk in het bijzonder naar deze secties: https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/4/bolcom.html en https://faq.webwinkelfacturen.nl/category/39/silvasoft.html.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag altijd de licentiesleutel en zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naarwebcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel en het boekhoudsysteem nodig.

Wij kunnen migraties uitvoeren voor verkopen die in het verleden hebben plaatsgevonden. De aanvraag procedure en werkwijze beschrijven we in deze algemene faq. Bij BOL.com migraties zijn er een aantal restricties, beschreven in deze faq. Voor migraties brengen we € 67,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.