1.Inleiding

Dit is de handleiding voor de koppeling tussen Bol.com en Eenvoudigfactureren.

Deze koppeling zorgt ervoor dat bestellingen uit de Bol.com webwinkel automatisch worden doorgezet naar facturen in Eenvoudigfactureren. Omdat de bestellingen direct in het boekhoudsysteem van de webwinkelier komen bespaart deze tijd op de financiële administratie.

Vriendelijk aandacht gevraagd voor het volgende
  1. Deze koppeling is een financiële koppeling. Het is geen logistieke koppeling. De koppeling is niet geschikt voor het bijwerken van klanten in Eenvoudigfactureren, het printen van pakbonnen of het synchroniseren van producten/voorraad.
  2. Deze koppeling vervangt niet het werk van de boekhouder. Deze koppeling bespaart tijd omdat je niet meer hoeft over te tikken. De boekhouder is nog steeds nodig voor advies, kennis en controle.
  3. Tip: Andere klanten met deze koppeling hebben veel gehad aan de tips in de FAQ voor Bol.com en in de FAQ voor Eenvoudigfactureren.

Lees meer Inleiding .... Lees minder Inleiding ....

Installeren koppeling
Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
De installatie is voltooid als beide bolletjes van de verbinding op groen staan, en de instellingen in tabblad Configuratie ingevuld en opgeslagen zijn.
Er is een proefperiode van 30 dagen.
Wil je nog een koppeling installeren, dan kan dat op dezelfde manier. Zorg er wel voor dat je uit het dashboard van koppeling bent uitgelogd, en start de nieuwe installatie bij voorkeur in een incognito browser.

Uitschakelen koppeling
Aan het einde van de proefperiode danwel abonnementsperiode, wordt de koppeling niet automatisch verlengd. Het aanbod voor een 1-jarig abonnement danwel verlenging ervan, ontvang je aan het einde van deze periode per e-mail. Je kunt de verlenging bevestigen door gebruik te maken van de betaallink in die mail.
Wil je tussentijds de koppeling beeindigen? Stuur ons dan een e-mail met daarin het verzoek en de licentiesleutel. Wij kunnen koppelingen alleen per huidige datum voor u stopzetten, niet op een toekomstige datum.
Stap je over naar een ander webwinkel-/boekhoudsysteem, en wil je daarmee opnieuw een koppeling? In deze faq leggen we dat uit.
We adviseren je bij de-installatie van de koppeling de consumer ID en secret binnen je Bol.com omgeving in te trekken.

2.Hoe de koppeling werkt

Een bestelling uit de Bol.com webwinkel wordt doorgezet naar een Eenvoudigfactureren factuur.

Nieuwe bestellingen uit je webwinkel worden minimaal eenmaal per uur opgehaald. Bestellingen worden opgehaald uit de verzendlijst bij Bol.com, niet uit de Open-bestellingen lijst. Een bestelling wordt pas doorgezet als alle producten in die bestelling verzonden zijn. Gedurende de nacht worden de openstaande bestellingen bijgewerkt.

Retouren worden niet automatisch doorgezet. Wil je retouren doorzetten stuur ons dan een email .

Lees meer Hoe de koppeling werkt .... Lees minder Hoe de koppeling werkt ....

Controle vooraf bestellingen
Aan het begin van de verwerking van een bestelling voeren we een aantal controles op de Bol.com bestelling uit:
  • Er wordt gecontroleerd of het totaal van de Bol.com bestelling gelijk is aan de som van de bedragen in de bestelregels plus het bedrag aan verzendkosten.
  • Er wordt gecontroleerd of de bestelling niet eerder is doorgezet.

Doorzetten bestellingen
Bij een succesvolle controle wordt de Eenvoudigfactureren factuur wordt aangemaakt en doorgezet naar Eenvoudigfactureren. De debiteurgegevens worden in de Eenvoudigfactureren factuur gezet. Eenvoudigfactureren controleert zelf of de debiteur al aanwezig is.

Controle achteraf
Nadat de bestelling is doorgestuurd en een succesmelding van Eenvoudigfactureren is ontvangen wordt de bestelling als afgehandeld aangemerkt. De Bol.com bestelling verschijnt bij tab Rapportage op het dashboard.

Geeft Eenvoudigfactureren een foutmelding terug bij het verwerken van de bestelling dan verschijnt de bestelling bij tab Fouten op het dashboard. Via de gele knop Meer info is meer informatie over het probleem te vinden. Via de rode knop Meld probleem kan de bestelling met alle noodzakelijke gegevens heel gemakkelijk bij ons aangemeld worden nadat je zelf het probleem hebt proberen op te lossen. Is het probleem opgelost dan kan in sommige situaties de bestellingen opnieuw worden doorgezet met de blauwe Verwerk knop.

Gegevens
Informatie over de gegevens die doorgezet worden is te vinden in de sectie Day-to-day: Naar Eenvoudigfactureren verderop in de handleiding.

3.Nodig: Bol.com sleutels

De koppeling met je Bol.com platform creeer je met 2 sleutels, een client ID en een secret. Je kunt deze sleutels aanmaken binnen je Bol.com account.

Bol.com heeft zelf een beschrijving met plaatjes hoe je de sleutels aanmaakt: https://api.bol.com/retailer/public/Retailer-API/credentials_for_retailer_api.html

4.Nodig: EenvoudigFactureren

Om de connectie met EenvoudigFactureren te leggen voor de koppeling dien je het volgende te doen:
Lees meer Nodig EenvoudigFactureren ....
Lees minder Nodig EenvoudigFactureren ....
  1. Log in bij EenvoudigFactureren
  2. Ga naar Profiel (rechtsboven) > Toegangsbeheer
  3. Klik op toevoegen API-sleutel
  4. Qua beheer kun je of Alles selecteren of een beperkte set. Bij een beperkte set heeft de koppeling toegang nodig tot Facturen, Klanten, Artikelen en Layouts.
  5. Maak een copy van de gegenereerde API sleutel. Deze sleutel heb je nodig in de volgende sectie Installatie.

5.Installatie

Controleer na de installatie, mbv deze FAQ, of de koppeling werkt.

Het installeren van de koppeling begint met het aanmelden voor een proefperiode, via onze koppelingen-pagina. Na aanmelding, ontvang je een e-mail met daarin een installatie-url en inloggegevens. Met deze installatie-url, start je de installatie van de koppeling.
Lees meer Installatie .... Lees minder Installatie ....

Voordat de koppeling gebruikt kan worden dienen eerst de voorwaarden geaccepteerd te worden. De voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene ICT Voorwaarden (brancheorganisatie) en de algemene AVG richtlijnen.

Authenticatie Bol.com:
De authenticatie met je Bol.com account gebeurt via de Client id en Client secret die je in een vorige sectie bepaald hebt. Klik op de rode Connect knop naast Bol.com en vul de Client id en Client secret in in het popup-window.

Authenticatie Eenvoudigfactureren
De authenticatie met Eenvoudigfactureren loopt via het token dat je in de vorige sectie hebt aangemaakt. Je klikt op de rode Connect knop naast de Connectie Eenvoudigfactureren. Er verschijnt automatisch een popupwaar je het token kunt invullen.

Wil je op een later moment de connectie opnieuw wil leggen dan kan dat altijd door op de ReConnect knop te klikken.

Inrichten BTW tarieven en grootboekrekeningen
Bij het doorzetten naar de Eenvoudigfactureren boekhouding worden de BTW percentages rechtstreeks doorgezet. Er is daardoor geen mogelijkheid om op aparte BTW codes of grootboekrekeningen te boeken.

6.Day-to-day: Vanuit Bol.com

In deze sectie staat uitgelegd hoe de koppeling de bestellingen ophaalt vanuit het Bol.com account.

Doorzetschema: De koppeling haalt de bestellingen ieder uur op uit de Bol.com verzendlijst. Dat betekent dat als bestellingen nog in de open-bestellijst van Bol.com staan (of deels), de bestellingen nog niet doorgezet worden. De koppeling kan tot 3 maanden terug in de tijd gaan om bestellingen op te halen. Na drie maanden verdwijnen de bestellingen uit de verzendlijst en kan de koppeling ze ook niet meer ophalen.

Retouren
Wil je dat de koppeling naast de bestellingen ook de retouren doorzet, neem dan contact met ons op. Wij zullen de retouren-optie dan aanzetten. Voor het doorzetten van retouren haalt de koppeling de bestelling op waarvoor de retour is aangemaakt. Deze bestelling wordt gebruikt voor het bepalen van de retour.

Let op: De koppeling zet een retour alleen door als de koppeling eerder de bestelling waar de retour betrekking op heeft, heeft doorgezet. Voor meer informatie zie de FAQ.


Uitwerking veldniveau bestellingen
Uitwerking Bol.com bestelling. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com bestelling
Bestel-identifier [orderId]
Bestelnummer [orderId] op aanvraag kunnen wij hier een prefix op instellen
Bestel- en boekdatum De datum uit [orderPlacedDateTime]
Totaal incl Som bedragen incl BTW in de bestelregels
Totaal excl Som bedragen excl BTW in de bestelregels
Uitwerking Bol.com bestelregels. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com bestelling
BTW percentage dummie-waarde die later bepaald wordt op basis van het default BTW percentage in de instellingen of - indien van toepassing - het product in Eenvoudigfactureren
Naam product [product][title]
SKU Deze wordt niet ingevuld. Sommige merchants zouden hier graag het veld [offerReference] ingevuld krijgen. Dat kan niet, omdat niet alle Bol.com merchants het veld [offerReference] gebruiken voor de SKU van het product.
Barcode [product][ean]
Aantal [quantity]
Eenheidsprijs excl BTW Wordt niet ingevuld want dit bedrag is nog niet bekend
Eenheidsprijs incl BTW [unitPrice]
Regelprijs incl BTW [unitPrice] * [quantity]
Rekeningen en BTW codes uit Eenvoudigfactureren Dummie waarden, deze worden pas bepaald bij het aanmaken van de factuur in Eenvoudigfactureren.
Uitwerking Bol.com klant. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com bestelling
Als alleen het verzendadres in de bestelling staat dan wordt het factuuradres gelijk aan het verzendadres
Voornaam [billingDetails][firstName]
Achternaam [billingDetails][lastName]
Bedrijf [billingDetails][company]
KvK nummer [billingDetails][kvkNumber]
Adresregel 1 [billingDetails][streetName]
Adresregel 2 [billingDetails][extraAddressInformation]
Huisnummer [billingDetails][houseNumber] [billingDetails][houseNumberExtension]
Postcode [billingDetails][zipCode]
Plaats [billingDetails][city]
Land [billingdetails][countryCode]
Verzendadres Zelfde als voor het factuuradres, maar nu met [shipmentDetails] ipv [billingDetails]
BTW nummer [billingDetails][vatNumber]
Emailadres [billingDetails][email]
Uitwerking Bol.com retour. +-
Naam veld Waarden uit Bol.com retour
De retour-regels staan niet apart opgeslagen in Bol.com. Daarom worden zowel de retour als de bijbehorende bestelling gebruikt om de retour uit te lezen.
Bestel-id Identifier uit de bestelling
Bestelnummer Nummer uit de bestelling
Retour-id [returnId]
Datum retour [registrationDateTime] indien aanwezig, anders de besteldatum
Klantgegevens De klantgegevens uit de bestelling
Regels retour De retourregel wordt bepaald op basis van de regel zelf en de bijbehorende bestelregel
  • Omschrijving - [title] uit de retour
  • Aantal - [processingResults][0][quantity] uit de retour
  • EAN - op basis van de bijbehorende bestelregel
  • Prijs - op basis van de bijbehorende bestelregel
  • BTWcodes en rekeningen - op basis van de bijbehorende bestelregel

7.Day-to-day: Naar EenvoudigFactureren

Hieronder staat het aanmaken van nieuwe Eenvoudigfactureren facturen op veldniveau uitgewerkt.

Aanmaken facturen
Bij het aanmaken van facturen wordt default een factuur aangemaakt met de bedragen incl BTW en het bestelnummer in het veld reference. Het factuurnummer is default leeg, zodat binnen Eenvoudigfactureren het factuurnummer bepaald wordt. Wij adviseren deze werkwijze.

Het is echter mogelijk om de bedragen excl BTW door te zetten. Ook zijn er in sommige situaties mogelijkheden om een bestel- of factuurnummer aan de referentie toe te voegen en het factuurnummer van de Eenvoudigfactureren wel te vullen.

Aanmaken debiteur
Bij het doorzetten van klantinformatie wordt eerst gecontroleerd of de klant al eens eerder is doorgezet. Zo ja, dan wordt deze Eenvoudigfactureren debiteur gebruikt als debiteur van de Eenvoudigfactureren transactie. Is de klant nog niet bekend, dan wordt deze toegevoegd aan Eenvoudigfactureren. Matching gebeurt op basis van e-mailadres. Let op: De koppeling maakt alleen debiteuren aan. De koppeling wijzigt geen debiteuren.

Het is vooralsnog niet mogelijk om te boeken op producten.

Uitwerking veldniveau Eenvoudigfactureren


Uitwerking op veld-niveau Eenvoudigfactureren factuur. +-
Eenvoudigfactureren factuur
Naam Voorbeeld Opmerking
Klant-identifier 1234567 Identifier klant binnen Eenvoudigfactureren
Factuurnummer Default leeg Op verzoek te vullen met bestelnummer
Betaalperiode 14 Niet aan te passen
Referentie bestelnummer Aanpasbaar
Datum 2024-05-23 Datum verkoop - let op, dit is de besteldatum in Bol.com
Bedragen incl BTW yes Op verzoek kunnen bedragen excl BTW worden doorgezet
Factuur-regels
Productnaam Fiets Zoals op de regel in de verkoop
BTW percentage 21 Afhankelijk van het BTW percentage in de verkoopregel
Aantal 2
Eenheidsprijs 19.99
Uitwerking op veld-niveau Eenvoudigfactureren klant. +-
Naam Voorbeeld Opmerking
Naam Bakkerij De Witte Als de bedrijfsnaam niet gevuld is dan komt hier de voornaam plus achternaam te staan
Ter attentie van Karin de Wit Als de bedrijfsnaam niet gevuld is dan is dit veld leeg
Adresregel 1 Stationstraat 12
Postcode 1000 AA
Plaats Amsterdam
Email info@sponiza.nl
Telnr 0632281625
Contacten
Contactnaam Karin de Wit
Email info@sponiza.nl
Telnr Karin de Wit 0632281625

8.Support

Wij vinden het belangrijk dat je als webwinkelier op het moment dat je dat zelf wilt direct toegang hebt tot informatie over de koppeling. Daarom heeft iedere klant een persoonlijk dashboard.
Lees meer Support .... Lees minder Support ....

Persoonlijk

Op het Dashboard >> Rapportage zie je welke bestellingen uit je Bol.com webwinkel, per wanneer, zijn doorgezet naar Eenvoudigfactureren.

Bij Dashboard >> Fouten zie je welke bestellingen niet zijn doorgezet. Daar kunnen geldige redenen voor zijn zoals geen BTW op de verzendkosten of een ongeldig BTW nummer van de klant. Er staan suggesties wat je moet doen om de foutsituatie op te lossen en ook is er een Verwerk knop om met voorrang een bestelling (opnieuw) door te schieten. Kom je er niet uit dan kun je de rode Meld probleem knop gebruiken om fouten bij ons aan te melden.

Bij Dashboard >> Open zie je welke bestellingen wel al zijn opgehaald maar nog niet zijn doorgezet omdat zij nog niet de juiste status hebben in de webwinkel. Iedere nacht draaien er jobs om de status opnieuw te bekijken en de bestelling alsnog door te zetten.

Bij Dashboard >> Configuratie staan de instellingen van je koppeling. Je kunt instellingen daar aanpassen.

Bij Dashboard >> Profiel staan facturen voor download. Ook kun je hier een extra emailadres opgeven voor het verzenden van emails.

Overige vragen en opmerkingen kun je sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl. Voor een snelle beantwoording graag altijd de licentiesleutel en zoveel mogelijk informatie sturen. Dus loop je vast bij de installatie geef dan aan waar je vastloopt. En als er een foutmelding is, die natuurlijk ook. Ontbreken er volgens jou bestellingen, graag nummer en datum doorgeven. Dan kunnen wij heel gericht gaan zoeken en je antwoorden wat er aan de hand is.

Wil je liever dat wij de installatie van de koppeling voor je doen? Dat kan. Stuur een email naarwebcare@webwinkelfacturen.nl met het verzoek. Voor een installatie brengen we € 39,50 excl BTW in rekening. Voor installaties hebben we toegang tot de webwinkel en het boekhoudsysteem nodig.

Wij kunnen migraties uitvoeren voor verkopen die in het verleden hebben plaatsgevonden. De aanvraag procedure en werkwijze beschrijven we in deze algemene faq. Bij BOL.com migraties zijn er een aantal restricties, beschreven in deze faq. Voor migraties brengen we € 67,50 excl BTW per 1000 bestellingen in rekening.