In deze tijd van het jaar besteden consumenten meer geld dan in de rest van het jaar. In de slag om de klant rollen veel webwinkeliers over elkaar heen met mooie kortingsacties. Fijn voor uw klanten, maar het kan ingewikkelde problemen opleveren in uw administratie.


Btw per bestelregel

Om een goede factuur te maken voor een bestelling zijn nodig:
– De producten, inclusief prijzen en btw-percentages
– De verzendkosten + het btw-bedrag
– De kortingen
– Eventuele extra kosten + het btw-bedrag


Merk op dat we voor alle onderdelen in de opsomming het btw-bedrag willen weten, behalve voor de kortingen. De btw voor kortingen berekenen we op basis van de waarden en btw-percentages van de andere drie onderdelen.


Btw en korting: een moeizaam huwelijk


Verleen je een korting via een coupon of voucher dan hoef je minder btw af te dragen aan de belastingdienst. Immers, het bestelbedrag wordt minder. Maar het is een heel gepuzzel om HOEVEEL minder btw het gaat als de bestelling meerdere soorten btw heeft.

Dat werkt als volgt. De klant heeft een couponcode waarmee hij korting krijgt op het totaalbedrag van een bestelling. Die korting moet je vervolgens naar rato verdelen over alle elementen op de factuur: de producten én de verzendkosten.

Stel, de klant bestelt:
– product A van € 5,30 incl 6%
– product B van € 9,68 incl 21% btw
– verzendkosten € 2,42 incl 21% btw

In totaal dus € 17,40 incl. btw.


Deze klant verzilvert bij zijn bestelling een coupon ter waarde van 10 euro. Deze 10 euro wordt van het totaalbedrag incl btw afgetrokken en bevat daarom een btw-deel. Om de hoogte van de btw te bereken moet deze 10 euro naar rato uitgesplitst worden per btw-tarief. Oftewel:
– Product A ( 5,30 / 17,40) * 10 * (0,06 / 1,06) = € 0,17
– Product B (9,68 / 17,40) * 10 * (0,21 / 1,21) = € 0,97
– Verzendkosten (2,42 / 17,40) * 10 * (0,21 / 1,21) = € 0,24

De korting van € 10 inclusief btw heeft dus een btw component van € 1,38.

Deze berekening kost per bestelling veel tijd, en veel bestellingen betekent dus veel uren puzzelen op je btw-aangifte.


Impact bij automatische koppelingen met boekhoudsystemen


Dit is typisch een taak die je beter kunt automatiseren en waarvoor het handig is om je webwinkel te koppelen aan een boekhoudsysteem. Je laat al het handwerk over aan de koppeling en dat scheelt veel tijd.


Als je je webwinkel automatisch koppelt met je boekhoudsysteem dan moet de webwinkel de bestelinformatie zo aanleveren dat het mogelijk is om de btw over de kortingen door te geven aan het factuursysteem. Hier zien we een grote varieteit in webwinkelsoftware. Voor sommige webwinkels is het makkelijk om de btw op de kortingen te berekenen. Voor andere webwinkelsystemen moeten we wat meer werk doen.


Qua gemak staat SEOshop bovenaan. SEOshop rekent kortingen terug naar de productregels in de bestelling en dat maakt de btw berekening eenvoudig.


Het koppelen van OpenCart webwinkels is wat dat aangaat een stuk lastiger. OpenCart geeft welliswaar per besteld product de btw door, maar doet dat niet voor de verzendkosten en evt extra kosten. OpenCart bewaart het totaal aan btw, uitgesplitst naar de verschillende btw-percentages, maar niet de btw per onderdeel. Van alle koppelingen die we hebben gebouwd, is die voor OpenCart het meeste werk geweest.


Kortom


Het lijkt heel makkelijk. Even een kortingsactie doen. Maar wil je niet teveel btw afdragen dan kunnen die kortingsacties vele uren gepuzzel achteraf betekenen. En al helemaal als je producten van zowel 6% als 21% BTW verkoopt. Automatisch koppelen bespaart je veel tijd, voorkomt fouten en creëert peace of mind.




Aan deze blog werkte mee:
– Maaike Botden, communicatieadviseur en tekstschrijver met verstand van (financiële) zaken, www.woordatelier.nl